Att driva eget – Del 2: The boring stuff

I den här inläggsserien kommer jag att skriva om entreprenörskap och företagande ur mitt perspektiv. Den kommer gå igenom både erfarenheter från mitt personliga företag till praktiska saker som företagsförsäkringar och hur en hittar sina första kunder.

Min serie riktar sig till dig som funderar på, vill eller precis har startat eget företag och vill ha tips på vägen. Jag har själv bara några månaders erfarenhet av entreprenörskap, men har redan lärt mig massor som jag vill dela med mig av. Jag vill självklart att ni ska vara med och påverka innehållet så berätta gärna vad ni skulle vilja läsa om! Tanken är att det ska komma upp ett nytt inlägg varje vecka, och de avsnitt jag redan nu planerat är följande:

  • Del 1: Mina erfarenheter med frågor och svar
  • Del 2: Lagar, försäkringar, skatter och bokföring
  • Del 3: Pengar, kunder och marknadsföring
  • Del 4: Att sätta mål och göra drömmar till verklighet
  • Del 5: Tips till dig som vill starta eget + användbara länkar

Dagens inlägg kommer att ta upp det där tråkiga som en egentligen inte vill prata om eller lära sig, men måste. Det finns otroligt mycket att lära sig när det kommer till lagar, försäkringar, skatter och bokföring men jag har försökt att få med grunderna på ett så simpelt sätt som det går. Är något oklart svarar jag gärna på frågor i kommentarerna!

***

Vilka regler och lagar måste jag ha koll på?

Konsumentköplagen (om du säljer varor), Konsumenttjänstlagen (om du, som jag, säljer tjänster) och Distans- och hemförsäljningslagen (om du säljer varor/tjänster på distans, dvs inte direkt i butik) gäller före alla ev. bestämmelser som du sätter i dina egna avtal med kunder.

Lagarna finns till för att skydda konsumenterna och reglerar bland annat dröjsmål, leverans, fel på varan/tjänsten, skadestånd och ångerrätt.
Marknadsföringslagen reglerar bland annat vad som räknas som vilseledande marknadsföring, rea och marknadsföring mot barn.

Din näringsverksamhet kan beröras av flera lagar beroende på vad du gör i företaget. Konstnärliga verk, inkl. makeup, skyddas av Upphovsrättslagen.

 

Vad finns det för olika bidrag att söka?

Jag har själv inte sökt några bidrag, men driva-eget.se har listat flera olika bidrag du kan söka från Tillväxtverket, Innova och Jordbruksverket. Du hittar listan här.

 

Hur fungerar det med skatter?

Okej, here we go. Koka en kopp te eller poppa en skål popcorn, för det här kommer ta ett tag. Anteckna med fjorton olika färger och rita upp små bilder – whatever floats your boat – men det här behöver du ha koll på. Grunderna innefattar moms, egenavgifter och inkomstskatt.

Moms

Momsen ska du aldrig räkna som en inkomst, eller utgift. Momsen tillhör staten, och över- eller underskottet betalar du in alternativt får du tillbaka regelbundet under året. Varje gång du säljer något (med väldigt få undantag), ska du lägga på moms på din vara eller tjänst, och varje gång du köper något (med lika få undantag) betalar du moms som en del av det totala beloppet. Den vanligaste momssatsen är 25 %. När du ska lägga till moms, tar du varans pris multiplicerat med 1,25. Behöver du räkna ut vad priset exklusive moms är, tar du bort 20 % av priset.

För er som är lika dåliga på matte som jag, har jag försökt illustrera hur 25 % “blir” 20 % med en bild.

 

Ex 1: Det kostar dig 40 kronor att producera en vara, och för varje såld vara vill du tjäna 60 kronor. Varans pris borde alltså bli 100 kronor, men på detta ska vi lägga på 25 % moms.


100 * 1,25 = 125 kronor


Varans pris ut till kund blir 125 kronor, varav 25 kronor är moms.
 25 kronor är en femtedel av 125 kronor, dvs 20 %.


25/125 = 0,2

 

Ex 2: Du har köpt en vara för 500 kronor och behöver räkna ut momsen att dra av i företaget. Eftersom att vi ska räkna på varans slutpris ut till kund, måste vi räkna på en femtedel, 20 %, istället för 25 %.


500 * 0,2 = 100


100 kr av 500 kr är moms, och 400 kr det varan faktiskt kostar.

 

Ex 3: Under ett år säljer du varor till ett värde av 50 000 kr, och får totalt in 10 000 kr i moms. Samtidigt har du köpt varor och tjänster till ett värde av 25 000 kr, och därmed betalat totalt 5 000 kr i moms till andra företag.


10 000 – 5 000 = 5 000 kr. Överskottet innebär att du ska betala in 5 000 kr till Skatteverket.

 

Små företag (lägre omsättning än 1 miljon kr/år) behöver bara redovisa moms en gång per år, men kan välja att göra det kvartalsvis eller varje månad. Jag redovisar moms kvartalsvis, för att jag känner att jag då har bättre koll på mitt företags ekonomi. Större företag behöver redovisa oftare än en gång per år. Läs mer om det här.

Egenavgifter och inkomstskatt

I enskild firma så skattar du på överskottet i ditt företag, dvs resultatet av dina intäkter minus dina kostnader. Momsen räknas inte in, eftersom att den varken är en intäkt eller utgift. Först och främst ska du dra av egenavgifter på dina intäkter. De representerar arbetsgivaravgifterna som din chef hade betalat in om du hade varit anställd istället för egenföretagare, och ligger normalt sett på 28,97 % (de är lägre om du är pensionär eller har många karensdagar vid sjukdom, läs mer här). På de pengarna som är kvar ska du dra av den inkomstskatt som gäller för din kommun (här kan du räkna ut hur mycket skatt du betalar) – jag betalar ca 33 %. Pengarna som blir över efter att skatten dragits är dina att ta ut och använda privat.

 

Ex: Du har ett överskott på 40 000 kr (exkl. moms) på ett år.
40 000 kr x 0,2897 = 11 588 kr
40 000 kr – 11 588 = 28 412 kr. Dessa ska du betala inkomstskatt på.
28 412 x 0,33 = 9 375,50 kr
28 412 – 9 375,50 = 18 736,50 kr. Dessa är dina att behålla.

 

Det är alltså ganska mycket pengar som försvinner till skatt – och kan av samma anledning bli ganska hårda skattesmällar om du inte är noga med att skilja på vilka pengar du kan använda dig av och vilka pengar som ska in till Skatteverket.

Egenavgifterna och inkomstskatten betalas in månadsvis till Skatteverket, i förväg, och kallas för preliminär skatt. I början av varje räkenskapsår fyller du in en blankett där du uppskattar vad ditt överskott kommer bli det kommande året. På den siffran beräknas sedan din preliminära skatt enligt modellen ovan, och divideras med årets månader. Varje månad betalar du sedan in samma summa till Skatteverket, oavsett hur mycket du får in de olika månaderna. Om du under årets gång märker att du kommer tjäna mer eller mindre under året än vad du från början meddelade Skatteverket, kan du enkelt ändra den uppgiften genom en ny blankett och därmed få en ny skattesats att betala varje månad.

 

Vad är bokföring? Hur gör en?

Bokföring är verkligen ingenting en lär sig på en dag och det är svårt att lära ut via bara ett blogginlägg. Jag gick ekonomi på gymnasiet och lärde mig grunderna där, så mitt bästa tips är att låna skolböcker på biblioteket eller köpa begagnat i bokhandlar. De flesta serier har en textbok och en övningsbok, och jag rekommenderar båda. De böcker som jag använde mig av i gymnasiet, E2000, finns bl.a. hos Liber, både att beställa och läsa online. Det finns många olika bokföringsprogram att använda sig av och du måste hitta det som passar dig bäst. Jag använder mig av Bokios gratisversion, där alla funktioner är kostnadsfria.

Ett av tipsen och tankesätten som jag lärde mig i skolan använder jag mig av varje dag när jag bokför, och det tänkte jag dela med mig av här! Det lär dig inte allt om bokföring, men det är en bra minnesregel som underlättar ditt arbete massor när den väl sitter. För att förstå den, måste du första veta hur en konteringsruta ser ut och förstå hur den fylls i och fungerar. Det är i en sådan du fyller i varje ekonomisk händelse som sker i företaget (ex. att du köper något, säljer något, betalar av en skuld eller sätter in mer pengar i företaget).

I kolumnen längst till vänster anger du vilket konto som påverkas av händelsen. Det handlar inte om bankkonton, utan abstrakta konton som kan ses som avdelningar eller områden och är kategoriserade enligt BAS-kontoplanen. De allra flesta bokföringsprogrammen idag har tillgången till kontoplanen automatiskt, annars går det att hitta online. I mittenkolumnen fyller du i de summor som påverkar debet, och i den högra kolumnen de summor som påverkar kredit. Det är minnesregeln från gymnasiet som påminner mig om vilka summor som hör hemma var!

Tipset

Min ekonomilärare var italienare, och “jag är” på italienska är “tu sei”. Har du någon anknytning till Italien som du kan använda? Bokstäverna representerar Tillgångar, Utgifter, Skulder, Eget kapital och Intäkter. ”TU” ökar i debet (vänster) och minskar i kredit (höger), ”SEI” minskar i debet och ökar i kredit. Om den ekonomiska händelsen gör att dina tillgångar växer (ex. att du säljer något, och pengar kommer in på ditt företagskonto), ska summan alltså föras in i debet. Minskar dina tillgångar (ex. att du köper något, och pengar försvinner från ditt företagskonto) förs summan in i kredit. Ingående moms ökar i debet, och utgående moms i kredit. Momsen är en skuld till staten som minskar när du köper varor och ökar när du säljer varor.

+ T –
+ U –

– S +
– E +
– I +

När du bokför ska debet och kredit alltid ha samma värde — de måste vara balanserade.

 

Ex 1: Du köper en vara för företagets pengar som kostar 500 kr (inkl. 25 % moms = 100 kr). Du betalar varan med pengar från företagets bankkonto, vilket innebär att 500 kronor dras från din bank. 500 förs in i kreditsidan, på samma rad som tillgångskontot 1930. Momsen på 100 kronor bokförs i debet på konto 2640. Varuinköp är en utgift, och därför bokförs varans pris exklusive moms i debet på konto 4010. Kontrollera att debet och kredit är balanserade (detta gör ditt bokföringsprogram automatiskt).

 

 

Ex 2: Du säljer en vara för 2500 kr (inkl. 25 % moms = 500 kr), och får pengar insatta på ditt företagskonto. Det betyder att tillgångarna på ditt bankkonto växer med 2500 kr, vilket bokförs i debet på konto 1930. Momsen bokförs på konto 2610, som är specifikt för 25 % moms. I och med försäljningen har dina intäkter ökat med 2000 kr (momsen räknas ju inte med, då den inte räknas som varken intäkt eller utgift), och detta bokförs på konto 3001.

 

 

***

 

Jag hoppas att det här långa, tunga inlägget gick att förstå något sånär! Är det något som är oklart? Fråga i kommentarerna!

Rebecka - Bex Beauty

2 Comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *