En rant om adlinks

När jag hade skrivit klart och publicerat inlägget om min hårvårdsrutin häromdagen, insåg jag efter att ha läst igenom det att det innehöll ganska många länkar. Arton produktlänkar kan verka som överdrivet många, men med tanke på att jag tipsade om hela elva olika produkter (och nämnde tretton) är det inte så konstigt. Majoriteten av de länkarna var i sig adlinks, eller annonslänkar som det heter på svenska. Vet du inte vad det innebär, har jag beskrivit dem närmare i min PR-policy.

 

 

Jag tycker mig se personer som är negativt inställda till annonslänkar i kommentarsfält över hela internet. På Bloggbevakning har det varit uppe flera diskussioner kring adlinks vara eller icke vara. I kommentarerna till två olika inlägg, ”Ett inlägg om adlinks” och ”Angående adlinks”, går det att hitta följande citat:

 

”Klickar mycket sällan på adlinks […] Om det är en bloggare som jag tycker förtjänar det så visst, men är det nån girig och oärlig jäkel så skulle jag aldrig göra det.”

”Varför MÅSTE jag klicka på en jäkla länk? Det är ju bloggarna som är småaktiga som bäddar in länkarna och på alla sätt och vis försöka förmå sina läsare att klicka på dom.”

”De bloggare jag känner genuint mot trycker jag på länken men för dom bloggare jag läser men egentligen inte är jätte intresserad av så trycker ja upp ett nytt fönster för att dom inte skall tjäna några pengar på i alla fall mig.”

”Jag klickar aldrig på adlinks. Jag letar själv fram produkten, vilket oftast går på ett kick.”

”Känns som att personerna som håller på med detta är desperata efter att få ihop lite extra pengar.”

(För transparensens skull vill jag påpeka att många röster i kommentarsfälten är positiva till annonslänkar och står upp för oss influencers, men det är fortfarande många som är oprovocerat negativt inställda till fenomenet. Det är dem jag diskuterar, och riktar mig till, i det här inlägget.)

 

Kärnan i dessa kommentarer och den generella inställningen jag sett online överlag är att läsare tycker att a) annonslänkar är krystade och därför sänker influencerns trovärdighet, och/eller b) influencers förtjänar inte att tjäna pengar på att deras läsare klickar på deras länkar.

Jag kan hålla med om åsikt a) i vissa fall. Exempelvis i de inlägg där färdiga kollage används, och bloggaren lagt noll tid på att samla information för att kunna länka till produkter. Det köper jag. Men är sådana kollage verkligen vanliga idag? Det känns som att de gick ur tiden 2013, 2014. När det handlar om genuina tips och influencern lika gärna hade kunnat länka direkt till hemsidan, något jag gjorde flera gånger i mitt hårinlägg. Jag känner inte till någon bloggare som utesluter tips från sin blogg bara för att hen inte kan tjäna 50 öre på länken.

Åsikt b) förstår jag inte alls.

För att du ens ska överväga att klicka på en adlink hos mig innebär det att du både läser min blogg och att jag har hittat produkter som är relevanta för dig — tillräckligt relevanta för att du ska vilja läsa mer om dem eller till och med köpa dem. Jag har alltså förstått vad du, en av mina läsare, tycker om att läsa om, hittat produkter som både du och jag tycker om, gjort research på produkten för att se om de har vettiga ingredienser och är veganska, hittat försäljare av dessa produkter och levererar dem på ett silverfat på en plattform som du uppenbarligen tycker om att besöka (annars hade du inte läst bloggen). Det sparar dig tid och kostar dig ingenting.

För mig är det obegripligt hur någon kan tycka att influencern i det här fallet inte förtjänar att få ett tiotal ören betalt för sitt jobb. Oavsett om det är en influencer som du inte tycker om och bara läser bloggen för att störa dig på denne, har hen uppenbarligen lyckats göra dig tillräckligt intresserad av en produkt för att du ska vilja titta närmare på den. I motstridelse till kommentarerna på Bloggbevakning så tycker inte jag att det är influencern som är girig eller småaktig, utan läsaren. Att öppna upp en ny webbläsarflik, googla fram produkten och köpa den på omvägar bara för att influencern vars blogg du läser (gratis, ska påtalas) inte ska få 50 öre extra i hushållskassan — utbetalda av företag med mångmiljonomsättning — är småsint och sniket.

Ingen av mina läsare är skyldig att klicka på länkar som jag publicerar på min blogg, oavsett om de gillar mig eller inte. Ingen är skyldig att läsa bloggen heller för den delen. Det finns inget tvång överhuvudtaget, och allt material är gratis att ta del av. Annonslänkar är ett av få sätt att få in en inkomst på bloggandet som inte innefattar bildannonser; något som borde uppfattas som mer störande än en länk som för läsaren ser helt vanlig ut (så här ser en vanlig produktlänk ut. Så här ser en adlink ut, värd 1 kr per klick).

 

 

Samma avoghet som mot adlinks finns också mot sponsrade inlägg, som även de allt som oftast är sprungna ur genuina tips. Alternativet skulle behöva vara liknande det som finns för premiumtjänster för playtv: en månatlig prenumerationskostnad för att slippa all typ av reklam. Inga banners, inga annonslänkar, inga sponsrade inlägg. Men en månadskostnad på, säg, 29 kronor i månaden. Jag tror få skulle vara redo att betala 29 kronor för per blogg och månad. Skulle du?

Hur ser din syn på annonslänkar ut? Om du är en influencer: använder du dig av dem? Om du ”bara” läser bloggar: undviker du att klicka på adlinks? Klickar du på adlinks du inte är intresserad av, bara för att stötta bloggaren?

6 reaktioner på ”En rant om adlinks

  1. Älskar adlinks. Klickar på andra bloggares adlinks om jag kommer ihåg. Det är ju helt kostnadsfritt för mig som läsare och det känns klart som fan jag ska stötta de bloggar jag läser! Statistik betalar inte hyran osv,

    1. Men eller hur! Jag resonerar precis likadant. Brukar alltid öppna adlinks i nya flikar och låta dem vara öppna medan jag läser inlägget. Stör mig inte men gör att de influencers jag gillar kan lägga mer tid på att ge mig ännu mer material jag tycker om!

  2. Ska erkänna att jag faktiskt inte tänkt på att klicka på länkarna skulle vara ett sätt att stötta bloggare jag uppskattar… Men är det produkter jag är intresserad av så är jag jättetacksam över att det finns länkar och använder dem gärna! Ju mer bloggar jag läser desto mer inser jag hur mycket jobb det ligger bakom de flesta inlägg, så det är klart att bloggare förtjänar att få betalt för det jobbet! Ska kanske börja klicka på lite fler länkar bara för att vara snäll… 🙂

    1. Kul att kunna bidra med en ny synvinkel på adlinks! Det kan ju säkert kännas futtigt att ens klick “bara” ger 0.5-2 kronor, men många bäckar små … skulle alla mina läsare klickat på en länk var per månad hade det blivit en okej extrainkomst, liksom!

  3. Riktigt intressant och bra text! Jag brukar oftast klicka på folks länkar om jag hittar dem. Det kostar ju faktiskt inte mig mer än en sekund eller två, så varför skulle jag vägra att hjälpa folk? Det är ju inte heller svårt att klicka på folks länkar. Visst tycker jag att det är tråkigt att allting idag ska handla om att tjäna pengar, men kan en göra det utan att någon skadas så är det väl ingenting att bråka om? Jag förstår inte varför folk är så negativt inställda till annonslänkar.

    1. Men eller hur! Sen att allt ska handla om pengar – intäkter från adlinks är ju en inkomst för arbete, och det känns för mig varken sorgligt eller tråkigt. Det enda trista är isåfall att ersättningen är låg!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge